Je hebt een product of dienst en wilt het zo snel mogelijk aan je doelgroep brengen zodat je al omzet kan draaien. Dan is uiteraard Facebook een van de beste marketingkanalen om dit te doen. In een ander artikel hebben we al het verschil tussen Push en Pull marketing (en Google vs Facebook) besproken. Adverteren op Facebook lijkt enorm simpel, en met de enorm gebruiksvriendelijke interface heb je binnen de kortste keren een advertentie aangemaakt, je doelgroep bepaald en een campagne live staan. Let er wel op dat veel instellingen toch in het voordeel van Facebook (tegenwoordig Meta) is en je onderaan de streep meer betaalt dan je in eerste instantie voor ogen had. Helaas is het adverteren op Facebook niet voor iedereen weggelegd. Daarom is dit artikel het leven in geroepen. Het is toch een aardige checklist geworden, dus vandaar krijg je nu Facebook Advertenties checklist (deel 1).
Facebook Businessmanager
Beheer al je Facebook elementen eenvoudig in de Facebook Businessmanager. Zo kun je eenvoudig een Facebook Pixel aanmaken, een productencatalogus, je advertentieaccount, Facebookpagina, Instagram-account, doelgroepen en je website domein. Een bedrijfsmanager in Facebook is eenvoudig aan te maken en kan al via: https://business.facebook.com/create
Doelgroep
Bepaal voor jezelf wie je doelgroep is. Wie wil je bereiken met je advertenties? Maak deze doelgroepen ook aan in de doelgroepenbeheer en bedenk vooraf al advertenties die je doelgroep te zien krijgt. Werkt eventueel met een sales trechter en deel je doelgroep in over een sales trechter.
Meetbaarheid
Het is enorm belangrijk om je resultaten meetbaar te maken, anders weet je immers niet welke resultaten je hebt behaald en weet je niet waar je op dient te sturen. Dan is het opschalen ook vrijwel onhaalbaar. Voordat je begint met adverteren is het raadzaam om er 100% van overtuigd te zijn dat de Facebook Pixel goed is geïmplementeerd op je website. Check of alle parameters goed doorkomen. Worden toevoegingen aan winkelwagens goed gemeten? Worden aankoopwaardes op een variabele (en correcte) manier teruggespeeld naar Facebook?
Facebook Pixel
De Facebook Pixel die je op je website zet communiceert constant met het advertentieplatform van Facebook en speelt automatisch de juiste data terug. Het is ook goed om vooraf te controleren of je Facebook Pixel is geïmplementeerd aan elke pagina. Als je dit niet doet zul je zien dat je opeens data mist. Dat wil je met online marketing niet hebben. Immers betaal jij voor data, dan is het ook verstandig om te weten wat er op je website wordt gedaan. Maak gebruik van de Facebook Pixel Helper (dat is een Chrome browser extensie) om te zien wat de Facebook Pixel wel en niet meet. Zie je dat een metric / handeling niet goed wordt geregistreerd door de Pixel? Voeg deze dan handmatig toe door middel van de aangepaste conversies.