Hoeveel kost adverteren op de metaverse

Hoeveel kost adverteren op de metaverse

De meningen zijn enorm verdeeld wanneer het over de metaverse gaat. Veel weten nog niet precies wat het is en de ander is er enorm lovend over. Woorden die je vaak hoort vallen zijn “immersief, interoperabel, interactief, 3D en collectief”. Dat zegt natuurlijk nog niet zo heel veel maar het wordt met regelmaat toch wel de wereld van de toekomst genoemd. En vanzelfsprekend hoort er in elke wereld een beetje marketing bij, want wij houden uiteraard van marketing. In plaats van alleen content bekijken kan je er in de metaverse ook onderdeel van zijn. Hoe vet is dat! In hoeverre gaat marketing in de metaverse? Wat zijn de mogelijkheden? En vooral, wat kost het?

Wat is de metaverse?

Misschien wist je het (of nog niet) maar de metaverse is er al een tijdje in de gaming. Bekende spellen die al een eigen wereld (metaverse) hebben zijn onder andere Fortnite en Minecraft. Er zijn steeds meer grote bedrijven zoals Meta (Facebook) en Microsoft die een metaverse aan het ontwikkelen zijn en steeds meer begint de metaverse op Blockchain te draaien zodat het zoveel mogelijk gedecentraliseerd is waarbij gebruikers eigendom zijn en blijven van hun data, privacy en veiligheid. Dit zorgt er weer voor dat er een shift in controle is over data. En dit gaat steeds meer van grote techgigant naar gebruiker. 

Marketing op de metaverse

Zoals eerder gezegd, hoort ook in de metaverse een beetje marketing bij. Er zijn nog geen concrete uitspraken gedaan over de advertentiemogelijkheden in de metaverse, maar als we er kritisch naar kijken zullen de volgende mogelijkheden er hoogstwaarschijnlijk zijn:

Virtuele banners

Vooral gericht op merkbekendheid en niet zozeer op directe conversie zullen virtuele banners vermoedelijk een grote rol spelen. Wanneer je in de metaverse aan het “wandelen” bent is ook in de metaverse een mogelijkheid om banners zoals billboard advertenties te tonen. 

Virtuele influencers

Begonnen met de traditionele influencers zoals in de film “The Joneses” als snel uitgerold naar de digitale wereld. Eigenlijk zijn de meest bekende influencer al virtuele influencers wanneer we naar de massa kijken, maar om nog een stap verder te gaan zullen er ook hoogstwaarschijnlijk influencers zijn in de metaverse. Uiteraard zullen er ook (persoonlijke) contactmomenten zijn in de metaverse waarbij het mogelijk zal zijn om je mening te beïnvloeden.

Virtuele evenementen

Denk hier aan een virtueel evenement zoals een meetup, concert, lancering van een nieuw merk of zelfs een digitale beurs. De kunst zal grotendeels zitten in klantenbinding.

Conclusie

De metaverse biedt enorm veel mogelijkheden terwijl het nog redelijk onbekend terrein is. Het is uiteraard begrijpelijk dat er sceptisch én optimistisch naar wordt gekeken. Wat marketing betreft biedt het enorm veel kansen, mits het uiteraard goed wordt gedaan. En nog om snel terug te komen op de vraag: hoeveel kost adverteren op de metaverse? Dat is helaas nog niet duidelijk. Wel weten we dat er veel in mogelijk is en het zal snel duidelijk worden omdat er ook aardig in wordt geïnvesteerd door grote bedrijven.