Je hebt een nieuw product of dienst en wilt meteen de massa bereiken door Facebook advertenties in te zetten. Je denkt uren na over je doelgroep en budget, maar eigenlijk dwaal je af naar de resultaten die je gaat behalen met je killer advertentie. Nu weer terug. Je maakt je campagne, advertentiegroepen en advertenties. Vervolgens druk je op “publiceren” en je Facebook advertenties worden zo snel mogelijk gecontroleerd door het algoritme. Binnen enkele uren staan je advertenties live. De volgende dag heb je geen verkopen, jammer, bad luck. Je gelooft immers in jezelf en vooral in je campagnes en gunt het nog tijd. Een paar dagen later heb je nog steeds geen sales. Hoe kan dat nou? Je controleert je advertenties en ziet wel dat je je doelgroep bereikt. Je advertenties worden getoond maar je hebt geen websitebezoekers uit je Facebook campagnes. Bij Facebook betaal je niet per klik maar weergave. Jammer. Je hebt geen klikken op je advertenties maar je betaalt wel. Het heeft geld gekost en niets opgeleverd. Vaak zit dit in de advertenties die je maakt. Maar hoe maak je goede Facebook advertenties?
Funnel
Belangrijk om niet klakkeloos een advertentie aan te maken. Besef eerst voor jezelf waar in de sales trechter je doelgroep je advertentie te zien krijgt. Is het een remarketing campagne gericht op alleen websitebezoekers? Is het een campagne gericht op websitebezoekers die een product toe hebben gevoegd aan hun winkelwagen maar niet hebben afgerekend? Is het een acquisitie campagne? Zo zie je dat je niet door de hele funnel hetzelfde kan communiceren. Maak het eerst voor jezelf duidelijk op welke stap in de sales trechter je advertentie voor is bedoeld.
Headline
Trek meteen de aandacht. Mensen op Facebook/Instagram zien uiteraard dagelijk enorm veel advertenties voorbij komen. Hoe trekt jouw advertentie de aandacht? Zorg daarom voor een aantrekkelijks headline.
Inleiding
Wanneer je de aandacht hebt getrokken is het belangrijk om de aandacht te blijven houden. Ga daarom snel over naar een inleiding. Dat is namelijk automatisch het volgende waar de ogen op zijn gericht. De inleiding is eigenlijk een simpele brug tussen headline en je product of dienst.
Benefits en resultaat
Maak duidelijk wat de toegevoegde waarde is van je product of dienst. Wat kan iemand er mee? Waar dient het voor? Wat zijn de resultaten als ik het gebruik? Lost je aanbod een probleem op? Maak dit duidelijk na je inleiding.
Offer en actie
Nu het duidelijk is wat de voordelen en resultaat is van hetgeen je aanbiedt, waarom moet iemand over tot actie? Wat is je call-to-action? Wat wil je dat er gedaan gaat worden? Wil je dat iemand je website bezoekt voor meer informatie? Wil je dat iemand direct contact opneemt voor een offerte? Wees duidelijk. Als jij weet wat je wilt bereiken maar het niet goed uit, dan weet je doelgroep niet wat zij moeten doen.
Afbeelding
Ook wel een van de meest belangrijke onderdelen van een advertentie: afbeeldingen of video’s. Dit is hetgeen dat je advertentie direct visueler maakt. Net als de headline is een afbeelding ook direct een element waarmee je de aandacht moet trekken.
Emoji’s
Om je advertentie speelser te maken, en uiteraard om de aandacht te trekken, is het een aanrader om gebruik te maken van emoji’s. Wanneer je een hoge CTR % hebt (Click-through-rate), zul je zien dat de kosten per klik ook omlaag gaan. Dit is waarom het enorm belangrijk is om er alles aan te doen om aandacht te trekken. Je wilt niet dat je doelgroep over je advertentie heen leest.