wat kost facebook adverteren

Wat kost adverteren op Facebook

Je hebt een product of dienst en wilt je doelgroep bereiken. Als niemand weet wat je doet of dat je bedrijf bestaat, zouden ze je website vinden? Daarom begin je met marketing. Betalen voor advertentieruimte om je doelgroep te bereiken en bezoekers naar je website te trekken. Hoe doe je dat? Facebook adverteren is het bekendste type online adverteren. Adverteren op Facebook is een waardevolle manier van business marketing en een hele snelle manier om je doelgroep op de hoogte te brengen van je product of dienst. Maar wat kost Facebook adverteren nou precies? Er zijn heel veel factoren die de kosten beïnvloeden en dat maakt het nu juist zo lastig om een echt goed antwoord te geven. Uiteraard doen we met deze blog ons uiterste best om toch nog een antwoord te geven op deze vraag. Ook komt er een eerste indicatie van hoeveel het je zal kosten om op Facebook te adverteren.

Het verschil tussen Facebook en Google

Er zijn natuurlijk enorm veel verschillen tussen Facebook en Google maar beide weten ze je doelgroep te bereiken. De een is een zoekmachine en de ander is een social media platform. Daarom is het ook belangrijk om te weten dat (wanneer we naar de traditionele marketing termen kijken) is Facebook ideaal voor push-marketing en sluit Google ideaal aan op pull-marketing. Dat zorgt er ook voor dat de betaalmodellen anders zijn. Bij Google betaal je normaliter per klik (Cost Per Klik, of CPC) en bij Facebook betaal je normaliter per weergave (Cost per mille, of CPM). Google is eigenlijk heel simpel: klikt er niemand op je advertentie, dan betaal je ook niet. Bij Facebook ligt dat net iets anders en betaal je ongeacht iemand op je advertentie klikt of niet. Daarom is het van groot belang om de juiste doelgroep op de juiste manier met het juiste beeldmateriaal te benaderen. Dat zorgt er dan onderaan de streep voor dat je met je budget zoveel mogelijk websitebezoekers genereert.

Doelgroepen

Een van de factoren dat invloed heeft op je kosten is je doelgroep. Is je doelgroep relatief klein? Denk hierbij aan gemiddeld kleiner dan 250.000 personen. Dan betaal je meer omdat je doelgroep zodanig specifiek is en het meer moeite kost om je doelgroep te bereiken. 

Plaatsingen

Wanneer je een video hebt op Instagram stories (want Instagram is een onderdeel van Facebook) bereik je snel heel veel in je doelgroep. Laagdrempelige plaatsingen gericht op zo veel mogelijk weergaven zorgen er ook voor dat je kosten relatief laag blijven. Alleen is het uiteraard belangrijk om naar de intentie van een plaatsing te kijken. Het is te begrijpen dat wanneer je doelgroep video’s aan het kijken is op Instagram niet snel op je advertentie wilt klikken om naar je website te gaan.

Beeldmateriaal

Met welk beeldmateriaal en berichtgeving trek jij je doelgroep naar je website? Heb je een advertentie die vaak is weergegeven maar vrijwel niemand klikt er op? Dan lopen de kosten helaas snel op. Heb je een advertentie met sterk beeldmateriaal en je bericht is duidelijk, dan is de kans dat je doelgroep op je advertentie klikt aanzienlijk groter. Dat zorgt er dan voor dat je kosten relatief laag blijven en je met je budget weer meer bezoekers naar je website kunt trekken.

Welk Facebook budget heb ik nodig

Adverteren op Facebook kan vrijwel met elk budget. Het is aan te raden om eigenlijk niet lager te gaan dan €5 per dag. Dat is wel echt het minimale. Het is uiteraard mogelijk om minder dan €5 per dag te spenderen alleen is het dan belangrijk om te weten dat je eigenlijk niet zo heel veel kunt bereiken met een relatief laag budget, en weet je na de standaard leerfase van Facebook nog niet wat wel en wat niet werkt. De reden? Omdat je te weinig data hebt kunnen verzamelen.

Ondersteuning nodig?

Heb je nog vragen of heb je ondersteuning nodig met je Facebook advertenties? FB-marketing.nl heeft zeer betrouwbare partners die je snel kunnen helpen. Neem gerust contact op met FB-marketing en wij zullen snel contact met je opnemen.