Facebook Advertenties checklist (deel 2)

Facebook Advertenties checklist (deel 2)

Welkom in het tweede deel van de Facebook Advertenties checklist. In het eerste deel Facebook Advertenties checklist (deel 1) hebben we besproken waar je op moet letten voordat je een Facebook advertentie live zet. In dit deel gaan we iets verder. Waar moet je op letten wanneer je een Facebook advertentie hebt gepubliceerd en wanneer het ook is goedgekeurd door Facebook? Je wilt zeker weten dat je niet teveel betaalt. Een Euro geef je immers maar een keer uit. Wat enorm belangrijk is met online marketing is dat alles goed gemeten moet worden. 

Meetbaarheid

Dit is ook in het eerste deel van de checklist besproken, maar zo weet je zeker dat dit enorm belangrijk is. Want zonder data weet je niet waar je op moet sturen. Nogmaals, ga voor de zekerheid na met de Facebook Pixel Helper in je Chrome browser of alles daadwerkelijk goed terug wordt gecommuniceerd van je website naar het advertentieplatform van Facebook. In de volgende stappen gaan we namelijk veel kijken naar data. Daarom is het van groot belang dat je alles goed wordt gemeten.

Bereik

Een belangrijke metric in het advertentieplatform is bereik. Hoeveel mensen heb je bereikt in een specifieke periode? Als je niemand bereikt kan je je doelgroep niet op de hoogte stellen van je product of dienst. Kijk daarom regelmatig op dag-niveau naar je bereik. Bereik je je doelgroep? Dat is top. Je bent dan in ieder geval een stap dichterbij je doel. Staat je bereik op 0? Dan is er eventueel iets aan de hand. Het kan zijn dat je advertentie nog wordt beoordeeld of dat je doelgroep te specifiek of te klein is. Controleer dat even.

Click-through-rate

Bereik je de juiste doelgroep met de juiste advertentie? Je ziet of je relevant bent of niet door naar de Click-through-rate percentage (CTR %) te kijken. Hoeveel procent van je bereik klikt daadwerkelijk door naar je website? Als dit fors lager dan 2,20% is, is het een idee om te experimenteren met nieuwe doelgroepen of beeldmateriaal. Je doel is eigenlijk om zo veel mogelijk Facebook of Instagram gebruikers naar je website te trekken.

Tip: kijk ook eens naar de frequentie. Wanneer je een aardige bereik hebt is het ook wel eens leuk om te kijken naar hoe vaak je iemand hebt bereikt. Ligt de frequentie rond de 8 of hoger? Dat betekent dus dat je doelgroep gemiddeld 8 keer je advertentie voorbij hebben zien komen. Zie je weinig rendement uit je advertentie? Dan is het verstandig om nieuw beeldmateriaal te maken of een andere doelgroep targeting door te voeren. Het heeft geen nut om door te blijven hameren.

Kosten per klik

De kosten per klik geven weer wat daadwerkelijk een klik op een advertentie (of in hele brede lijnen: een websitebezoeker) heeft gekost. Facebook werkt op basis van een kosten per weergave model en niet met een kosten per klik. Zorg er daarom voor dat je goed de aandacht van je doelgroep trekt en zorg er ook voor dat ze naar je website klikken. Zo is het mogelijk om de kosten per klik lekker laag te houden en het maximale uit je marketingbudget te halen.

Aantal verkopen of leads

Uiteraard! Dit is waarom je het onderaan de streep voor doet. Je wilt verkopen of zo veel mogelijk leads. Hou het goed in de gaten. Vooral wanneer je meerdere campagnes hebt lopen. Welke campagne, advertentieset of advertentie zorgt voor verkopen of leads? Elimineer de minder presterende zodat er meer ademruimte vrij komt voor de juist beter presterende advertenties.

Tip: Kijk ook naar ROAS. ROAS staat voor Return on as Spend. In andere woorden: wat krijg je eruit wanneer je een Euro stopt in je advertenties. Als je ROAS 1 is, betekent het dat je voor elke uitgegeven Euro er een Euro aan omzet uit haalt. Daar moet natuurlijk je kostprijs van af en ook nog de BTW. Gemiddeld moet de ROAS op minimaal 4 liggen.

 

Je staat er niet alleen voor. Heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op.