Adverteren op Google

Adverteren op Google

Wanneer je een vraag hebt of je wilt snel informatie opdoen over iets is de kans enorm groot dat je snel een zoekmachine gebruikt en je vraag of onderwerp daar intypt. Opgericht in 1998, is op dit moment Google de meest gebruikte zoekmachine. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd. Om goed gevonden te worden is het SEO technisch optimaliseren van je website enorm belangrijk. Maar dat is niet de enige manier om helemaal bovenaan gevonden te worden. Je kunt namelijk gebruik maken van advertenties binnen Google. Je gaat dan adverteren op Google. Maar hoe doe je dat precies? Hoe kun je adverteren op Google? Het advertentieplatform van Google heet Google Ads, voorheen was dat Google AdWords. 

Hoe werkt adverteren op Google

Het grote voordeel van Google is dat je in kan spelen op zoekopdrachten. Dit is ook een enorm sterke punt van Google. Als voorbeeld: wanneer je laptops verkoopt als webshop is het voor jou enorm belangrijk om gevonden te worden wanneer iemand de term “laptop kopen” intypt. Je weet dat de zoeker daadwerkelijk ook intentie en interesse toont in een bepaald product.

Bij Google betaal je in het algemeen op een CPC model. Dat is Cost per Click, in andere woorden: kosten per klikken. Je betaalt per klik. Als niemand op je advertenties klikt, betaal je dus ook niet. Alleen dan sla je de plank wel een beetje mis want als je je advertenties zo instelt dat mensen die interesse hebben in jouw dienst of product, wil je dat er op jouw advertentie wordt geklikt. Dat gaat door middel van het adverteren op zoekwoorden. Naast een CPC model is het ook mogelijk om per CPM te betalen bij display advertenties. CPM staat voor Cost per Mille, in andere woorden: kosten per 1000 weergaven.

Er zijn enkele factoren die ervoor zorgen dat je advertenties wel of niet worden getoond. Dit gaat op basis van een veilingmodel. Enkele factoren zijn:

  • Jouw bod op een zoekterm of realistisch doelstelling: Wanneer je een campagne op zet is het belangrijk om te kijken naar geschat CPC. Wanneer je een te lage CPC instelt en de CPC’s van concurrenten zijn hoger, is de kans groot dat jouw advertenties niet worden getoond.
  • Verwachte interactie op je advertenties: Wanneer je geen gebruik maakt van advertentie extensies komen je advertenties “leeg” over en verwacht Google niet dat je veel klikken zult krijgen op je advertenties.
  • Kwaliteitsscore: Het is belangrijk om relevant te zijn met je advertentie. Adverteer je bijvoorbeeld op woorden gerelateerd aan laptops maar je laat bezoekers landen op een pagina dat alleen maar over wasmachines gaat is je advertentie niet relevant gericht op een zoekterm. Google kan je daarom een lagere kwaliteitsscore geven. Dat wil je niet want dan is de kans groter dat je meer betaalt per klik of dat je advertenties helemaal niet worden weergegeven.

Soorten Google advertenties

Binnen Google Ads kun je gebruik maken van verschillende soorten advertenties en advertentietypen om je doelgroep te bereiken. Hieronder een grote greep van de soorten Google advertenties welke je in kunt zetten:

  • Zoek-advertenties: dit zijn advertenties gebaseerd op zoekopdrachten. Denk goed na op welke zoektermen je gevonden wilt worden.
  • Google Shopping advertenties: Advertenties gericht op fysieke producten welke door middel van producttitel, prijs en eventueel beoordelingen goed toegelicht kunnen worden.
  • Dynamische advertenties: Advertenties automatisch door Google gegenereerd. Deze advertenties zijn wel gebaseerd op je website inhoud, dus denk aan een pagina met tekst waarbij Google dan op zoek gaat naar relevante zoekwoorden en er ook op gaat adverteren.
  • Display advertenties: Door middel van banners kun je Display advertenties visueel laten tonen op websites. Deze websites kun je zelf nog kiezen ook.
  • Video advertenties: Advertenties welke op YouTube en een partner website van Google wordt weergegeven.
  • App advertenties: Advertenties om een app te promoten in de Google Play Store.

Ondersteuning nodig?

Heb je nog vragen of heb je ondersteuning nodig met je Facebook advertenties? FB-marketing.nl heeft zeer betrouwbare partners die je snel kunnen helpen. Neem gerust contact op met FB-marketing en wij zullen snel contact met je opnemen.