4 Eenvoudige stappen om beter te adverteren op Google

4 Eenvoudige stappen om beter te adverteren op Google

Het adverteren in Google Ads is in het algemeen vrij eenvoudig. Alleen is het helaas voor velen nog onbekend terrein. Voor de geharde Google Ads expert is het vrij eenvoudig om te weten waar naar gekeken en vooral gestuurd moet worden om het maximale uit het Google Ads budget te halen. Want je wilt toch uiteindelijk wel beter adverteren op Google. Voor overigen is het toch nog even gissen. Het is daarom ook wel makkelijk voor te stellen dat je door alle bomen het bos eigenlijk niet meer ziet. Er zijn heel wat knoppen waar je aan kunt draaien en het kan ook zo zijn dat je niet aan welke knop je moet draaien. Je wilt immers niet dat de prestaties van je campagne negatief worden beïnvloed omdat je niet weet wat je aan het doen bent. Daarom hebben wij deze blog geschreven “4 Eenvoudige stappen om beter te adverteren op Google” zodat jij binnen de kortste keren weet waar je wel naar kunt kijken.

1- Doelgroepen

Het is belangrijk om regelmatig naar je doelgroepen te kijken. Wij adviseren in het algemeen (tenzij je echt een specifieke doelgroep wilt bereiken) om je doelgroepen toe te voegen als observatie doelgroepen. Zo kun je in de gaten houden welke doelgroepen goed presteren zonder er harde eisen aan te stellen. Door doelgroepen als observatie doelgroepen toe te voegen geef je deels je targeting criteria uit handen, maar heb je wel volledige inzicht. Zie je dat een observatie doelgroep op basis van je vooraf gestelde KPI’s minder goed presteert? Dan heb je de mogelijkheid om biedingen te verlagen zodat er meer budget vrij komt voor doelgroepen die wel goed presteren en/of je KPI’s behalen.

2- Locatie targeting

Veel adverteerders targeten een bepaalde land met hun campagne. Soms ook meerdere landen met een campagne. Het advies is om vooral locaties te segmenteren op provincies. Zo kun je nog steeds op alle locaties targeten zonder dat het ten koste gaat van je inzicht. Wanneer een campagne beter presteert in Zuid-Holland vergeleken met Limburg kun je er voor kiezen om biedingen voor Limburg te verlagen. Zo spendeer je je marketingbudget toch net iets efficiënter.

3- Apparaten

Het is voor velen voor de hand liggend, maar toch niet geheel onbelangrijk. Let ook vooral op de apparaten die je target. Heb je een website dat niet optimaal is voor mobiel (is haast niet voor te stellen, maar komen wij nog steeds vaak voor), is het handig om mobiele apparaten eventueel uit te sluiten van je campagne. In het algemeen zien wij dat de conversiepercentage op desktop in het algemeen vele malen hoger ligt dan smartphone. Daarom kan het een suggestie zijn om biedingen voor smartphones iets te verlagen.

4- Advertentieplanning

Het is gelukkig mogelijk om te adverteren op Google met een relatief laag budget. Je hebt geen duizenden per maand nodig om te beginnen. Maar om het budget wel zo efficiënt mogelijk uit te geven is het verstandig om ook eens naar je advertentieplanning te kijken. Standaard is er geen advertentieplanning doorgevoerd in een campagne dus je dient zelf een advertentieplanning in te stellen. Maak hier vooral blokken van 4 á 5 uur per dag. Zo kun je zien op welke tijdstippen je advertenties het beste presteren. Zie je dat een campagne niet goed presteert om 7 uur in de ochtend, maar wel om 19 uur in de avond? Dan zet je uiteraard de biedingen omlaag voor je tijdsblok van 7 uur in de ochtend en de biedingen omhoog voor je tijdsblok van 19 uur in de avond.